سايهتهران-سيدعلي موسوينسب: هر ساله بيش از 20ميليارد دلار كالاي قاچاق وارد كشور ميشود. در واقع به ازاء هر 10هزار دلار واردات كالا يك نفر به جمع بيكاران كشور اضافه ميشود به همين خاطر وزارت صنعت و معدن و تجارت به منظور حمايت از توليدات داخلي و مبارزه با توزيع كالاي جعلي و قاچاق اقدام به ايجاد شبكه بازرسي و نظارت مردمي(طرح شبنم) نموده است. در حقيقت طرح شبنم سامانهاي است كه در آن مردم ميتوانند با داشتن گوشي تلفن همراه دوربيندار و استفاده از نرمافزار طرح شبنم با عكسبرداري از باركد 2 بعدي نصب شده به روي كالاها از سامانه مذكور استعلام كرده و اطلاعات كالا را بر روي تلفن همراه خود مشاهده كنند و بدين طريق از اصالت كالاي خريداري شده اطمينان حاصل كنند. بنابراين همان طور كه مشاهده ميكنيد اين طرح مزاياي گوناگون براي مردم دارد كه شامل كاهش احتمال خريد اجناس تقلبي و اطمينان از كيفيت اعلام شده و اصل بودن آن و همچنين جلوگيري از توليد و توزيع كالاي جعلي و قاچاق ميباشد. البته اين طرح سؤالات زيادي را به وجود آورده از آن جمله:
-
مهمترين مسئله در ابتدا عدم حضور نوده فراهاني رئيس شوراي اصناف كشور و نويسنده كتاب قانون نظام صنفي در جلسه و آقاي رادمرد رئيس مراكز اصناف و بازرگاني در همايش بود بخصوص كه تا آخر همايش همه چشمها منتظر حضور اين دو بود. در اين طرح وضعيت هزينه ارسال پيامك استعلام مشخص نشده كه آيا رايگان است و يا خريدار و يا بازرسان ميبايست براي استعلام تكتك كالاها از جيب خود هزينه پرداخت كنند. به خصوص كه مشخص نشده كه آيا قيمت واقعي كالا در اين باركد مشخص شده است يا فقط اعلام ميكند اين كالا قاچاق است يا نه؟
همان طور كه همه ميدانند در كشورمان مبادي قانوني و غيرقانوني زيادي براي ورود كالا وجود دارد بنابراين نظارت بر همه آنها و باركد كردن اجناس بسيار سخت ميباشد.
-
آيا اين طرح مشابه همان استاندارد كردن كالاهاي وارد شده توسط واردكنندگان و تائيد سلامت آنها نيست؟
-
آيا اجراي اين طرح باعث گرانترشدن كالاها و زيرزميني كردن آنها نميشود؟
-
آيا نميبايست قبل و يا همزمان با شروع به كار شركت انفورماتيك طرف قرارداد طرح كه وظيفه ارائه نرمافزار شناسايي باركدها (توسط تلفنهاي همراه) را بر عهده دارد به وظيفه خود عمل نموده و سيستم نرمافزاري تشخيص اجناس قاچاق از غير را در اختيار بازرسان قرار ميداد. به خصوص كه بنابر شواهد امر اين سامانه كماكان داراي اشكالات و نواقص فني است و هنوز آماده بهرهبرداري نيست. البته بنا بر شنيدهها قرار بوده به هر يك از بازرسان، تلفن همراه داراي نرمافزار شناسايي باركدها داده شود كه نه تنها چنين نشد بلكه گفتند همزمان با شروع طرح شبنم سيستم نرمافزاري فوق را روي تلفن همراه تكتك بازرسان نصب خواهند كرد كه اين امر نيز عملي نشد.
-
ضمن اينكه همان طور كه همه ميدانند كالاهاي همراه ملواني يا همان ته لنجيها يكي از اساسيترين جاذبههاي شهرهاي بندري مانند آبادان، خرمشهر و هنديجان ميباشد در حالي كه قانونگذار وضعيت كالاهاي ته لنجي را در اين طرح مشخص نكرده است كه آيا نيازي به باركد دو بعدي دارد هر چند كه آنها از مبادي رسميوارد كشور شدهاند ولي به دليل اينكه اغلب كالاهاي مصرفي و خوراكي ميباشند مشخص نشده كه آيا بايد براي تكتك آنها باركد نصب شود يا خير.
-
مسئله بعدي و مهم اين است كه اجراي چنين طرحهايي يك سري هزينههاي زائد بر قيمت كالاها تحميل ميكند كه ناشي از بروكراسي ادارات و مسائلي مانند هزينههاي باركددار كردن تكتك كالاها ميباشد. بنابراين يكي از اثرات سوء اجراي چنين طرحي (البته اگر باعث نشود كالاها زيرزميني و كمياب شوند) گرانتر شدن آنها ميباشد به خصوص كه نبايد فراموش كرد هم اكنون يكي از سدهاي مقابل توليد وجود عوارضهاي گوناگون و تائيديههاي بسيار از سازمانها و مراجع مختلف ميباشد. بنابراين احساس ميشود همين بلا در حال تكرار شدن ميباشد البته در مورد كالاهاي وارداتي از سالها قبل ادارات مختلفي مانند اداره بهداشت، نظارت بر مواد غذايي، استاندارد و گمركات و غيره وظيفه تاييد صحت ورود كالاها از مبادي رسميو همچنين تاييد كيفيت آن را بر عهده داشتند ولي هيچ كدام از اين كارها نتوانست جلوي ورود كالاهاي بيكيفيت چيني به كشور را بگيرد و حالا هم همين احساس در مورد اين طرح وجود دارد.
-
موضوع بعدي اين است كه چرا 5 استان مرزي غرب كشور پيش قراول اجراي چنين طرحي شدند در حالي كه همه به خوبي ميدانند كه بنادر خوزستان نقش چنداني در واردات اقلام مشمول طرح ندارند و عمده واردات كالاهاي مشمول طرح از طريق بنادر بوشهر و بندرعباس صورت ميگيرد. بنابراين آيا بهتر نبود اين دو استان و تهران كه تامينكننده 90درصد كالاهاي كشور ميباشند هم در اين همايش حضور داشته و وظايفي را بر عهده ميگرفتند. برخي تجار خوزستاني معتقدند مسئولين مركز به خاطر اينكه چند شهر مرزي كردستان محل ورود كالاهاي عراقي ميباشند بنابراين شهرهاي ساير استانهاي مرزي غرب كشور نيز از ديگر مراكز ورود كالاهاي قاچاق به كشور بوده بنابراين بايد در اجراي طرح شبنم پيش قراول باشند.
-
در اين طرح جايگاه گمركات و نحوه تعامل با سازمانهاي صنعت و معدن و تجارت استانهاي مجري طرح مشخص نشده و همچنين اهرمهاي اجرايي براي آن تعريف نشده است ضمن اينكه طراحان شبنم مشخص نكردهاند چه بخش و يا قسمت از گمركات وظيفه همكاري با مجريان و بازرسان طرح شبنم را بر عهده دارند؟
در اين طرح مشخص نشده كه براي كاهش بروكراسي اداري و پاسخگويي هر چه سريعتر به استعلامها چه تدابيري انديشه شده به خصوص كه طي اين مدت هيچ نوع كالايي از گمركات استان ترخيص نشده كه موفق به دريافت باركد طرح شبنم شده باشد. لازم به توضيح است كه سالها از توليد و ورود برخي از كالاهاي موجود در بازار ميگذرد و حتي برخي از آنها مدتها در انبارها بودهاند در صورتي كه وضعيت اين قبيل كالاها در طرح مشخص نشده.
البته مسئولين ميگويند مالكان اين گونه كالاها ميتوانند با پر كردن فرمهاي مخصوص براي كالاهاي خود باركد بگيرند در صورتي كه برخي بازاريان و بنكداران معتقدند كه ارائه موجودي انبارها و دريافت باركدها باعث ميشود كه ساير سازمانها سراغ مالكان كالاها و واردكنندگان عمده رفته و برايشان انواع دردسرها و ايرادات (از قبيل گذشتن عمر ضمانتنامه كالاها و سپري شدن عمر خدمات پس از فروش) به وجود بيايد.
-
آيا مجريان به اين مسئله فكر كردهاند كه فروشندگان ميتوانند پس از فروش كالاهاي داراي باركد و قبل از تحويل آن به خريداران باركدها را كنده و آن را مجدداً به روي كالاهاي ديگر نصب كنند.
-
در مرزهاي230 كيلومتري استان كردستان بازارچههاي موقت رسميو غيررسميزيادي وجود دارد وضعيت اين بازارچهها چه ميشود؟ به خصوص كه در كشور بالغ بر 58 مبادي ورودي رسميو همين مقدار غيررسميو موقت وجود دارد كه از همه آنها كالا وارد ميشود.
-
نبايد ورود كالاهاي قاچاق را به مناطق مرزي محدود كرد در حالي كه بخشي از قاچاق از تهران، مشهد و فارس به صورت كالاهاي مسافر وارد كشور ميشود به خصوص كه در اين طرح هيچ جايي براي كالاي همراه مسافر مشخص نشده است.
-
ميبايست مجريان طرح به واحدهاي صنفي وقت لازم براي فروش اقلام موجود خود را بدهند.
-
آيا وضعيت كالاهاي بلاصاحب موجود در انبارهاي گمركات و اموال تمليكي در طرح مشخص شده است كه چگونه ميتواند باركد دريافت كند.
يكي از راههاي حل مشكل قاچاق سرمايهگذاري سنگين در استانهاي مرزي و توجه ويژه بر توليدات داخل كشور و بالا بردن كيفيت و كميت كالاهاي ايراني ميباشد. در طرح فوق اشارهاي به كيفيت كالا نشده است بنابراين آيا نصب باركد تائيدي بر صحت بالا بودن كيفيت يك كالاي بيكيفيت نيست؟
در بخش توليد اگر حمايتها تسهيلاتي شود و استانها مكلف به استفاده از توليدات خود شوند ديگر شاهد ورود كالاهاي قاچاق نخواهيم بود. در زماني كه كشور در انواع تحريمها قرار دارد به چه علت بسياري بر اجراي اين طرح اصرار دارند؟ اجراي طرح موجب پيدايش پديده انحصاري كالا ميشود چرا كه واردكنندگان بر اساس تمايل خود و سود و منافع اقدام به واردات كالا مينمايند در نتيجه فروشندگان چارهاي جز تهيه كالا از آن واردكننده نخواهند داشت در صورتي كه در حال حاضر تهيه كالا از طرق مختلف و متناسب با نياز مصرفكننده صورت ميپذيرد.
|